Bidibidi Yenileniyor !

23 Nisan 2021 tarihinden önce hesabın varsa Şifreni Sıfırlaman gerek: TIKLA ŞİFRE SIFIRLA | Her şeye sana özel olan panelinden ulaşabileceksin. Seni evine bekliyoruz: https://www.bidibidi.com


[YENİLENDİ] Kullanıcı, Kayıt, Üyelik ve Profil Sistemi
[YENİLENDİ] Bidibidi Oyun Bölümü

[BEKLİYOR] Forum, Galeri, Diğer Bölümler


KAYDOL

Tarihteki ilk Balistik Uzun Menzilli Füze V2 Füzeleri

Ilkler özeldir, ilkler güzeldir , ilkler unutulmaz...
işte bu forumumuz ilkleri ve enleri konu alıyor.
Cevapla
Kullanıcı avatarı
BIDIBIDI
Web Master
Web Master
Mesajlar: 8611
Kayıt: 01 Haz 2006, 03:01
İletişim:

Tarihteki ilk Balistik Uzun Menzilli Füze V2 Füzeleri

Mesaj gönderen BIDIBIDI »

V2 füzeleri Hitler'in savaş sırasında yaptırdiğı tarihteki ilk balistik uzun menzilli füzelerdir.

Resim

Profesör V. von Braun tarafından projesi yapılmıştır. Tam boyu:14 m.Üstvani gövde kısmının kutru:1.70 m. Dümen kısmında kutur:3.55 m. Patlayıcı madde bölmesi boyu:1.80 m. Otomatik pilotaj aletlerinin bulunduğu kısmın boyu: 1.42 m.Yakıt deposu kısmının boyu:6.20 m. Ventüri de dahil olmak üzere motor kısmının tulü:4.45 m.Gövde kısmının nihayetinde dört tane geniş dümen mevcuttur.Yakıtıyle beraber ağırlığı: 13 tondur.Cer kuvveti: 27 tondur.Yakıt bittiği anda sür’ati 5600 km/saat.Cer kuvveti:31.3 tondur.Atılışıyle yere çarpışı arasında geçen zaman; 5 dakikadır. V2 nin motorunda kullanılan yakıt, etil alkoldur.Etil alkol için eksoz sür’atinin teorik azami değeri: 4180 m/saniyedir.Yakıt olarak hidrojen, metan, petrol benzin kullanılabilir.Bunlardan hidrojen için teorik sür’at: 5170 m/saniyedir.Nitrogliserin ve nitroselülozun eksoz hızları ise alkolünkinden daha azdır.Alkolun pratik eksoz sür’ati 2000-2500 m/saniye dir.

Resim

Alkolün yakılması için lüzumlu oksijen – 183 derece ila –152derece arasında bir ısısal durumda bulunur.Alkolün tam yanması için ağırlığının iki misli oksijene ihtiyaç vardır.Petrol için 3, hidrojen için 8 misli oksijene ihtiyaç olduğunu burada kaydedelim.Bu sebeple alkol kullanılması ile oksijen depolarının hacmi küçültülmüş olur; bu kazanç eksoz sür’ati tezayüdünden daha kıymetlidir.

Yakıtlar hafif depolarda bulunur, yanma odasına tazyikli (basınçlı) pompa ile sevkedilir.

Küçük roketlerde; depoda atıl gazlar bulundurmak suretiyle yüksek tazyik temini mümkündür.Bu gazlar azot veya karbon dioksit olabilir. Büyük roketlerde mahzur(sorun) depo cidarlarının tazyike dayanabilmesi meselesidir.

Resim

V2 nin yakıt depoları üstüvane şeklindedir; alüminyumdan mamul olup iki tanedir. Beherin hacmi 4.5 metreküptür.Pompalara yardım etmek için depolar 1.4 atmosfer tazyik altındadır.5200kg. oksijen ve 3500 kg. alkol taşırlar.Bundan başka 181 kg. yardımcı yakıt bulunur.Etil alkol % 75 konsantrasiyonlu sulandırılmış bir mahlül halindedir.Ön depoda bulunur.

Alkolün % 5 i soğutmada zayi olur.Pompa randımanlarının yüksek olacağı söylenebilir.Az bir zaman fasılasında büyük hacimlerdeki mayilerin tazyikini yüksek değerlere çıkartacak şekilde imal olunmuşlardır.

Bu pompaları tahrik eden türbinin takatı; anide azamiye çıkacağı için mukavemet bakımından çok müşkülat vardır.Buna mukabil işlemesi 72 saniye içindir.Türbinin kutru: 0.47 m.Debisi: 890 kg/saniye dır.

Iç tazyiki: 23 kg/cm2.Yakıt pompaları santrifüj olup, dönen aksamı oldukça hafiftir.Iyi dengelendikleri için kolayca yüksek sür’atlere çıkabilirler.Oksijen pompasının çark kutru: 268 metredir.5000 adedi devirde debisi: 73 kg/saniye, takati: 320 B. dir.Basma tazyiki: 26 kg/cm2 dır.

Alkol pompasının çark kutru: 292 m/m ; 5000 adedi devirde debisi:57 kg/saniye; takati 360 B. Basma tazyiki 26 kg/cm2 dır.

Pompanın yanındaki yumurta biçimi bir depoda konsantre hidrojen peroksit ve daha küçük bir depoda Calcium permanganat bulunur.

Bu iki yakıt tazyik altındadır.Küçük bir jenaratörde birleştirildikleri taktirde kızgın buhar hasıl ederler, bu buhar; türbini tahrik eder.Buhar dirsekli bir boru ile nakledilir.Cam ipliğiyle gayet iyi tecrit edilmiştir.

Türbin 5000 adedi devirde 680 B.lik takat verebilirYakıt, yanma odasına küre şeklindeki ön kısımdan 18 bakır emme borusuyle girer.Bu borular inbisata müsaaede edecek şekilde vazedilmiştir.

Ayni merkezli iki daire üzerine sıralanmış olan bu boruların altısı iç, on ikisi dış daire üzerindedir.Her emme borusunun yanma hücresine açılan ucu konvekstir.Yakıt keskin kenarlı; 12 delikten püskürtülür.Yanma odası içine; yakıt püskürtülmesi bir veya birkaç noktaya müteveccihtir, bu şekilde merkezi yanma noktası temin edilmiş olur.

Oksijen alkolle çevrili olur.Bu hal yanma odası cidarlarının yanmasına mani olabilir.Cıdarlar çelik ve 65 m/m kalınlıktadır.Motor kısmının tam ağırlığı: 1012 kg.dır.Yanma odası ve ventüri borusu şeklindeki eksoz kanalı çift cidarlı olup bu suretle soğutma temin edilmiştir.

Depodan alkol emilir.Motor etrafındaki soğutma halkasında cereyan ettirilir.Ayrıca az miktarda alkol, ufak delikler vasıtasiyle ventüriye alınarak iç cıdar soğutulur.V2 roket bombasının gövdesi kaburgalı ve boylama kirişli bir inşaattır.Üzeri çelik saçla kaplıdır.Gövde ağırlığı 1750 kg. dır.Burun kısmında 970 kg. yüksek infilak maddesi bulunur.Madde Amatoldur.TNT ve ammonium Nitrate dır.Bu kısım mahruti olup 6 m/m Hararete de mukavimdir, zira havanın delki dolayısıyla sıcaklık 600 dereceye yükselebilir.

Burun kısmının arkasındaki bölmede radyo, yalpa, dönüş ve ufuk gyroları bulunur; aynı kısımda elektrik potansiyometreleri de vardır; yine bu bölmede azot gazı deposu mevcuttur.Vazifesi, depolardan yakıt çekildikçe tedricen sevkolunarak depo tazyikinin düşmemesini temindir.Bombaya kumanda eden ekipmanın ağırlığı 294 kg. dır.Kumanda bölmesinden sonra alkol deposu, mayi oksijen deposu, türbin, pompa ve roket motorunu haiz bölmeler vardır.Uçuşun kumandası dümenlerin müteharrik kısımları ile ve eksoz cereyanı üzerine konan vanaların ayariyle temin edilir.Bu vanalar yüksek sıcaklığa dayanabilmek için grafitten yapılmıştır.Her iki mekanizma elektro hidrolik servolarla hareket eder.Bu tarz alkol musluklarında da kullanılır.

Roket kendi takatiyle ve şakuli olarak uçar.Bunun için türbin hareket ettirilir.Pompalar yakıt püskürür ve bomba havalanır.Ilk şerare elektrikle temin edilir.Yanma şiddetlidir.Yanma mahsülü su buharı ve karbon dioksit gazları eksoz borusundan atılır.V2 nin yakıt sarfiyatı 125 kg/saniye dir.Yakıt depolara 12 dakikada doldurulabilir.

Başlığında bomba taşıyan V2 roketi hareketinden itibaren 70 saniye; tacilli bir hareketle şakuli olarak tırmanır.Bunu müteakip radyo ile veya barometrik bir tertiple jiroskop ve dolayısıyla kontrol vanaları harekete geçer.Uçuş istikameti ufukla 45 derecelik bir yatay açı teşkil edinceye kadar roket yatar.

Muayyen bir noktaya varılıştan sonra yakıt kesilir.Bu duruş radyo kumandasıyla veya ayr mekanizmasiyle yapılabilir.Roket kendi momentumuyla hareketine devam eder.Bu noktada ağırlığı 4 ton, tacili 8 g. Ve takati 800000 B.dir.Müteakiben muayyen bir zaviye ile atılan mermi gibi mahrekine devam eder.

V2 roket menzili 320 km. dir.Arz sathından 96 km.irtifaa kadar yükseldiği ve yere vardığı anda 3000km/saat lik bir sür’ate malik olduğu söylenebilir.Roket yükseldikçe ağırlığı azalır, cer kuvveti sabit olacağından tacili artacaktır.Diğer taraftan, havanın kesafeti irtifayla değişir.Havanın mukavemeti azalır, tacil( hızlanma etkisi) daha da artar.Şakuli atılışı; kesif (yoğun)hava tabakalarını en kısa mahrekle ( en kısa yoldan) geçmek içindir.Roketin atılışında, oksijen doldurulması son ameliyeyi teşkil etmelidir, zira bir dakika da 2 kg. oksijen tabahhur ederek zayi olur.

Resim

Atılışta yakıt vanaları açıktır, roket şakülü (dikey) durduğu için saniyede 9 kg. kadar yakıt yanma odasına sızar.Bir iki saniyede bunların yanışı kontrol edilir.Ve yardımcı yakıt vanaları açılır.Türbin üç saniyede azami süratini alır.Fazlaca yakıt, depoya geçer.Cer kuvveti artar ve roket havalanır.Ateşleme ile tam cer kuvveti elde edilmesi arasında 7 ila 10 saniye zaman geçer.
Cevapla

“Her Şeyin Bir ilki Vardı” sayfasına dön